-
Wady budowlane i szkody przy odbiorze mieszkania. Co robić?
... dochodzi do wielu uszkodzeń, np. niedziałającego oświetlenia lub zbitych kafelków. W tym wypadku właściciele mieszkań powinni szukać pomocy u zarządcy budynku lub administracji. Najczęściej bywa tak, że za różne instalacje odpowiadają różne podmioty, więc zamiast szukać osoby odpowiedzialnej, trzeba zgłosić zaistniałą sytuację zarządcy ...
-
Phishing przemysłowy w natarciu
... zestawy szkodliwego oprogramowania, dostosowane do ataku na konkretną ofiarę. Obejmowały one m.in.: oprogramowanie spyware, dodatkowe narzędzia zdalnej administracji, które rozszerzają możliwości kontrolowania zainfekowanych systemów oraz szkodliwego oprogramowania, exploity pozwalające na wykorzystanie luk w zabezpieczeniach systemu operacyjnego ...
-
Polski transport. 15 lat w UE i pytania o przyszłość
... zawodowych ze Wschodu Europy z truckerami z Francji, Niemiec czy Holandii, spowoduje zwiększenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa, zobliguje do reorganizacji administracji, a w dłuższej perspektywie obniży konkurencyjność polskich przewoźników na arenie międzynarodowej. Jest to jedno z poważniejszych zagrożeń od lat, z którym będzie ...
-
Odmowa wydania warunków przyłączenia do sieci wodociągowej. Co robić?
... regulacyjnego byłyby iluzoryczne i pozwalałyby na utrzymywanie się sytuacji, w której wobec danego podmiotu bezzasadnie przedsiębiorstwo odmawia współpracy, poza zainteresowaniem organów administracji państwowej, co stałoby w sprzeczności z celami ustawy - podsumowuje Agata Jaczyńska, Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy ...
-
Jakie ubezpieczenie firmy wybierają mikroprzedsiębiorstwa?
... ubezpieczenie OC najczęściej wykupują zakłady działające w branży budowlanej oraz prawa. Co ciekawe, ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków największą popularnością cieszy się w administracji, która stanowi aż 38% wszystkich klientów zainteresowanych tym rodzajem polisy. Zaskakuje fakt, że w przypadku firm budowlanych, których pracownicy wydają ...
-
Odpowiedzialność wspólników za zaległości podatkowe spółek
... 620/04). Decyzja o odpowiedzialności podatkowej wspólnika Konstrukcja odpowiedzialności podatkowej wspólnika za zaległości podatkowe spółki wymaga również odpowiednich działań organów administracji publicznej. Na podstawie art. 115 Ordynacji podatkowej wydaje się decyzję administracyjną orzekającą o solidarnej odpowiedzialności wspólników. Akt ten ...
-
Compliance a ryzyko odpowiedzialności karnej
... panowało przyzwolenie, czy też „tajemnica poliszynela” w zakresie popełnienia danych czynów zabronionych (np. przyzwolenie lub presja na wręczanie łapówek członkom administracji w zamian za sprawne wydawanie korzystnych decyzji administracyjnych), menedżerowi będzie niezwykle trudno wykazać brak jego zawinienia. Jeżeli to ten menedżer podejmował ...
-
Biała lista VAT: zapłata na wirtualny rachunek bankowy
... ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54, poz. 535, ze zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w postaci elektronicznej rejestr czynnych podatników VAT, w którym wskazywane są m.in. numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust ...
-
Ericsson: Polacy chcą polskiej sieci 5G
... najważniejszych systemów informatycznych zależy również od technologii używanej do budowy infrastruktury telekomunikacyjnej. Sieć 5G będzie nową platformą komunikacji dla struktur administracji publicznej i wszystkich gałęzi gospodarki. Dlatego należy pamiętać, że sieć piątej generacji nie jest kolejnym G i musi być traktowana jako infrastruktura ...
-
Kara za brak maseczki w miejscu pracy?
... ust. 1 pkt 2 należy przestrzegać tego obowiązku (zakrywania ust i nosa) w zakładach pracy oraz w budynkach użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, szkolnictwa wyższego, nauki, wychowania, opieki zdrowotnej, społecznej lub socjalnej, obsługi bankowej ...
-
Prezes UOKiK z nowymi uprawnieniami. Czy obawy przedsiębiorców są zasadne?
... , zasadnicze kompetencje. 1. Szerszy dostęp do informacji posiadanych przez organy publiczne Twórcy projektu nowelizacji utrzymują, że aktualne, ustawowe zobowiązanie organów administracji publicznej do udostępniania Prezesowi UOKiK posiadanych przez nich istotnych informacji, na potrzeby toczących się postępowań, nie jest wystarczające. Wobec tego ...
-
Działka a nieruchomość. Jaka jest różnica?
... a nieruchomość – jak to rozróżnić? Rozróżnienie pojęć nieruchomości i działki bywa czasem mylące dla ich właścicieli. W przypadku jakiegokolwiek postępowania przed organami administracji należy jednak precyzyjnie ich używać. W kontekście niniejszej sprawy należy jeszcze wskazać, że w polskim prawie istnieją trzy rodzaje podziałów nieruchomości ...
-
Jakie inwestycje bez pozwolenia na budowę?
... na budowę. To decyzja administracyjna, która umożliwia rozpoczęcie oraz prowadzenie robót budowlanych. Można ją uzyskać poprzez wystąpienie do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej. Po rozpatrzeniu wniosku oraz licznych, złożonych do tego dokumentu załączników, organ decyduje o tym czy w wybranym miejscu może powstać budynek ...
-
Postępowanie podatkowe: fiskus wybiórczo traktuje dowody w sprawie
... w zakresie współpracy z firmą zleceniodawcy prac, a sama spółka nie wykazała w deklaracjach VAT wykonanych na rzecz firmy usług. W rezultacie dyrektor izby administracji skarbowej rozpoznający wniesione przez przedsiębiorcę odwołanie stwierdził, że obaj wystawcy zakwestionowanych faktur nie prowadzili rzeczywistej działalności gospodarczej, a więc ...
-
15. edycja Konkursu Raporty Zrównoważonego Rozwoju
... i w Europie Środkowej, Deloitte. Do konkursu mogą zgłosić się wszystkie organizacje (m.in. przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe, jednostki sektora finansów publicznych, jednostki administracji publicznej, szkoły wyższe) z siedzibą w Polsce, które wydały raporty w języku polskim obejmujące działania za rok 2020. Termin nadsyłania zgłoszeń trwa ...
-
Jak uzyskać zgodę na wycinkę drzew z posesji?
... , nazwę gatunków drzewa lub krzewu, obwód drzewa, wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew i tak dalej. Kto wydaje zezwolenie? Właściwy organ administracji publicznej przed wydaniem zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu dokona oględzin. W przypadku stwierdzenia, że usunięcie drzewa lub krzewu spowoduje naruszenie ...
-
Rozpoczęcie budowy domu - jakie formalności?
... , co również jest możliwe, konieczne jest uzyskanie warunków zabudowy. Wydaje się je w trybie zwykłego postępowania administracyjnego. Należy zatem złożyć w organie administracji publicznej stosowny wniosek i poczekać na jego rozpatrzenie. Niestety najczęściej trzeba uzbroić się w cierpliwość, bo może to potrwać nawet kilka miesięcy ...
-
Kara za oszustwa podatkowe: fiskus musi najpierw udowodnić świadomy udział
... przedsiębiorca nie dochodził od kupca zapłaty umówionego 23% VAT z tytułu niedostarczenia dokumentu potwierdzającego wywóz towaru do kraju docelowego, dyrektor izby administracji skarbowej stwierdził, że naczelnik urzędu skarbowego słusznie ustalił, iż polski przedsiębiorca nie spełnił przesłanek do zastosowania 0% stawki VAT przeznaczonej dla ...
-
Gdzie trzeba wykazać podział nieruchomości?
... , gdy wydzielone zostaną działki o powierzchni większej niż 0,3 hektara. Rzecz w tym, że takiego podziału można dokonać bez zatwierdzenia podziału przez organ administracji publicznej. Wobec tego to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek dostarczenia stosownej dokumentacji do dokonania wpisu w ewidencji gruntów i budynków. Należy przedłożyć wniosek ...
-
Warunki zabudowy. Urzędnicy nie mogą kierować się przesadnym formalizmem
... rację wnioskodawcy. W ocenie Sądu organy rzeczywiście nie zbadały wszechstronnie stanu faktycznego, naruszając jednocześnie zasadę budzenia zaufania obywateli do organów administracji publicznej. Tym samym naruszyły przepisy prawa materialnego, uznając, że nie zostały spełnione przesłanki ustalenia warunków zabudowy. Należy natomiast podkreślić ...
-
Cyfryzacja procesu budowlanego. Powstanie System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie
... docelową. Na razie ma objąć podstawowe procesy realizowane i organach architektury i nadzoru, ma być połączona z systemem EZD RP (Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją w administracji publicznej) i aplikacją e-budownictwo. Cyfryzacja procesu budowlanego w pełni ma zakończyć się w 2025 roku. To na pewno początek nowej ery w budownictwie, jeśli ...
-
7 kroków do spełnienia wymogów NIS2
... bezpośrednio i pośrednio zagrażającym wykonywaniu usług na rzecz społeczeństwa, m.in. w obszarach zdrowia, żywności, gospodarki wodno-kanalizacyjnej, energii, transportu, administracji publicznej i usług cyfrowych. Firmy objęte obowiązkami muszą wdrożyć rozwiązania, aby zapewnić niezbędny poziom bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych ...
-
Firma może odpowiadać za oszustwa pracownika nawet jeśli nic o nich nie wiedziała
... , w celu upewnienia się, że dokonywana przez niego transakcja nie prowadzi do udziału w oszustwie w VAT (sprawa C-442/22, P. sp. z o.o. przeciw Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej w Lublinie). Pracodawca musi dochować należytą staranność w nadzorze W oparciu o ww. wyrok 3 września NSA rozstrzygnął sprawę spółki orzekając, że ponosi ona ...
Tematy: przestępstwa skarbowe, odpowiedzialność karna skarbowa, odpowiedzialność pracownika, odpowiedzialność pracodawcy, nieuczciwy pracownik, puste faktury, pusta faktura, faktura VAT, faktura, podatek VAT, VAT należny, oszustwa podatkowe, fałszowanie faktur, odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe, zapłata VAT -
E-commerce: liczy się cena, a nie ekologia i zrównoważony rozwój?
... decyzje zakupowe i codzienne dobrze wpływają na środowisko i są społecznie odpowiedzialne. Tak, tak - zdaniem konsumentów - to na e-biznesie (w podobnym stopniu jak administracji i organizacjach państwowych) spoczywa odpowiedzialność za to, jak będzie wyglądać przyszłość ludzkości w kontekście kondycji naszej planety co zrobić, aby przeciwdziałać ...
-
Kasa w firmie jako obowiązki księgowej?
Firma zatrudnia w administracji główną księgową, 3 księgowe, specjalistę do spraw kadrowych oraz specjalistę do spraw finansowych. Jedna księgowa i specjaliści prowadzą na zmianę kasę firmy ( ...
-
Podział działki rolnej. Jakie zasady?
... poprzedniej części artykułu opisane zostały zasady, jakie obowiązują przy podziale działek budowlanych, czyli na co organy administracji zwracają uwagę przy wydawaniu zgody na podział nieruchomości. W tym artykule poznamy procedury związane z podziałem działek rolnych. Podział działek rolnych większych ...