-
UOKiK: operatorzy telekomunikacyjni ukarani za reklamy
Notebook z modemem za 1 zł, Najszybszy internet w komórce. Bez limitu; Telefonia cyfrowa za 1 zł przez 2 miesiące – m.in. takimi hasłami Aster, Vobis oraz operator sieci Era kusiły konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że spółki wprowadziły konsumentów w błąd i nałożyła karę finansową w łącznej wysokości ponad 9 mln ...
-
Kontrola cen żywności: stracą konsumenci?
Kontrolowanie marż narzucanych na żywność przez detalistów oznacza, że konkurenci poznają ich wysokość. Na ich ujawnieniu stracą konsumenci, ostrzega prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. W wywiadzie udzielonym Gazecie Wyborczej prezes UOKiK stwierdziła, że ujawnienie szczegółów dotyczących umów pomiędzy sieciami handlowymi a dostawcami ...
-
Usługi telekomunikacyjne: zakupy przez Internet
Poniżej zamieszczone informacje opracowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mogą okazać się przydatne konsumentom dokonującym zakupów w Internecie lub też decydującym się na zawarcie albo zmianę umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub umowy sprzedaży telefonu lub modemu z wykorzystaniem strony internetowej albo telesprzedaży ...
-
Wskaźnik optymizmu V 2010
Pierwsza połowa maja przyniosła kontynuację poprawy nastrojów konsumentów, budowaną przede wszystkim na wzrastającym zaufaniu do krajowej gospodarki. Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 2,6 pkt. względem kwietnia i wynosi obecnie 96,7 pkt. Jest to najwyższa wartość osiągnięta od października 2008 roku. Sama wielkość ...
-
Pusty sms i data-smierci.pl ukarane przez UOKiK
Nieuczciwa cena smsa, sugerowanie wygranej i nieprzyznawanie nagrody mogą słono kosztować nie tylko konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że konkurs Pusty sms oraz strona internetowa data-smierci.pl wprowadzały w błąd. Skargi napływają również do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Działania obu Urzędów mają ...
-
Gry SMS-owe naruszają interesy konsumentów
Z pewnością każdy posiadacz telefonu komórkowego kilka razy w tygodniu odbiera SMS-a, z którego wynika, że czeka już na niego luksusowy samochód, bądź też znaczna ilość pieniędzy. Kto by nie chciał, żeby tak było naprawdę. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, gdyż często okazuje się, że wysłanie odpowiedzi na takiego SMS-a nie jest bezpłatne, ...
-
Koniunktura gospodarcza w USA powoli zwyżkuje
Stany Zjednoczone nie należą do kluczowych partnerów gospodarczych Polski, ale są wciąż najważniejszą gospodarką dla koniunktury światowej. Po konferencji FED Euler Hermes dowiedział się, iż wzrost gospodarczy w USA jest nieco niższy niż oczekiwany, ale "sytuacja ekonomiczna poprawia się w umiarkowanym tempie". Dan Northon - amerykański ekonomista ...
-
Sektor MŚP: ocena I kw. 2011 i prognoza II kw. 2011
Niestety, polski small biznes wciąż nie ma wielkich nadziei na poprawę sytuacji gospodarczej kraju w najbliższych trzech miesiącach. Również negatywnie oceniana jest aktualna kondycja ekonomiczna Polski - wynika z najnowszej edycji badania Sektora MŚP prowadzonego co kwartał przez wrocławski Instytut KerallaResearch. Taki pesymistyczny trend ...
-
UOKiK skontrolował przedsiębiorstwa energetyczne
13 skontrolowanych przedsiębiorców, 44 sprawdzone wzorce, 101 zastrzeżeń - to wyniki najnowszej analizy umów stosowanych przez przedsiębiorstwa energetyczne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów miał wątpliwości do działania wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców. Urząd na bieżąco sprawdza wzorce umów pod kątem występowania w nich ...
-
Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?
Konieczność dokładnego informowania o warunkach konkursów SMSowych, gwarancja prędkości transferu danych, czy skrócenie czasu umów abonamentowych - to tylko niektóre ze zmian proponowanych w opublikowanym właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury projekcie nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. Wzmacnia on ochronę konsumentów i rozszerza ...
-
Biura podróży a prawa konsumentów
Zbliżający się koniec roku to dobry moment, aby przywitać nowy hucznie w innym kraju. Biura podróży zachęcają do planowania noworocznych wyjazdów, a nawet następnych wakacji. Na co zwrócić uwagę przeglądając umowę? O ile może spaść cena wycieczki za hałas w nocy czy brak balkonu? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina turystom, którzy ...
-
Indywidualne Konto Emerytalne - poradnik
Jak pokazują dane Komisji Nadzoru Finansowego, od 2004 roku do I półrocza 2011 roku jedynie co dwudziesty Polak aktywny zawodowo zdecydował się na IKE - otwarto 799 tys. takich kont, na których zgromadzono 2,9 mld zł środków. Niestety, nadal niewielu konsumentów decyduje się na tę formę oszczędzania. W przypadku wątpliwości powstałych w związku z ...
-
Rezygnacja z usługi a zwrot pieniędzy
Przedsiębiorcy nie mogą zapisywać w formularzach umów przeznaczonych dla konsumentów, że w razie rezygnacji klienta z usługi wpłacone kwoty nie podlegają zwrotowi. Za stosowanie w umowach z konsumentami postanowień, które zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, grożą ...
-
Droższe połączenia do Play. Sprawę zbada UOKiK
Czy sieci Orange, Plus i T-Mobile stosując wyższe stawki za połączenia do sieci Play łamały prawo? Sprawę zbada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli okaże się, że operatorzy nadużyli swojej dominującej pozycji na rynku to konsekwencje mogą być dla nich bardzo kosztowne. UOKiK może wymierzyć karę finansową w wysokości aż 10 procent ...
-
Ulubione banki Polaków: PKO BP deklasuje konkurencję
Co czwarty Polak podstawowe konto osobiste posiada w PKO Banku Polskim, który pod względem popularności deklasuje konkurencję – wynika z raportu „Zwyczaje płatnicze Polaków” opracowanego przez Narodowy Bank Polski. Kolejne w zestawieniu banki cieszą się co najmniej dwukrotnie mniejszą popularnością. Większość rachunków to konta indywidualne, ...
Tematy: PKO BP, Pekao S.A., BZ WBK, Citi Handlowy, Getin Bank, ING Bank Śląski, konto, konto osobiste, rachunek bankowy, ROR -
Zarządzanie ryzykiem nadużyć coraz trudniejsze
Co roku branże związane ze sprzedażą detaliczną odnotowują straty z tytułu nadużyć w obszarze sprzedaży i obsługi klienta. W Polsce z tego powodu cierpi przede wszystkim branża telekomunikacyjna oraz instytucje finansowe, czyli te sektory, które funkcjonują w silnie konkurencyjnym otoczeniu i posiadają rozbudowane kanały sprzedaży i obsługi swoich ...
-
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów do zmiany
23 lipca br. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dokument przygotowany przez UOKiK przewiduje m.in. usprawnienie systemu kontroli koncentracji, skuteczniejsze wykrywanie niedozwolonych porozumień i rozszerzenie programu leniency Celem nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest ...
-
Play naruszał prawa konsumentów. Zapłaci 8 milionów kary
Spółka P4, operator sieci Play, nie zastosowała się do wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nie usunęła niezwłocznie niedozwolonego postanowienia z umów. Ponadto ograniczała prawa konsumentów do dochodzenia odszkodowania za brak dostępu do usług telekomunikacyjnych. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożona kara wyniosła ...
-
Prawo antymonopolowe: jest projekt nowelizacji
Eliminowanie praktyk szkodliwych dla gospodarki – to główny cel nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nowe przepisy przynoszą korzystne rozwiązania dla przedsiębiorców. Zyskają oni możliwość szybszego wydania decyzji w sprawach kontroli koncentracji, ponadto większa liczba podmiotów będzie mogła liczyć na zwolnienie z kary ...
-
Ile kosztuje umowa rezerwacyjna?
Po wejściu w życie ustawy deweloperskiej, umowy rezerwacyjne nadal cieszą się niesłabnącą popularnością. Kontrola przeprowadzona pod koniec 2013 r. przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w firmach deweloperskich wykazała, że umowy rezerwacyjne stosuje 45 na 93 zbadanych deweloperów, w tym opłaty z tego tytułu pobiera 43 deweloperów. Jakich ...
-
Końcówka tygodnia na rynkach finansowych pod znakiem publikacji makroekonomicznych
Po bardzo gwałtownym początku tygodnia, kiedy najpierw rynki wystraszyły się konfliktu zbrojnego na Ukrainie, później zaś odreagowały po wtorkowej konferencji Putina, temat Krymu ma już mniejszy wpływ na notowania. O ile sytuacja nie zaogni się wyraźnie, koniec tygodnia będzie stał pod znakiem wydarzeń o charakterze makroekonomicznym: dziś mamy ...
-
Rzecznicy konsumentów działają już od 15 lat
Instytucja rzecznika konsumentów obchodzi 15 urodziny. W tym czasie osoby piastujące tę funkcję udzieliły ponad 3 miliony porad prawnych, 450 tysięcy interweniowały u przedsiębiorców oraz skierowały na drogę sądowo niemal 30 tysięcy pozwów. Pomoc udzielana przez rzeczników jest bezpłatna - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ...
-
NIK: ochrona klientów firm finansowych iluzoryczna
Afera Amber Gold i straty klientów innych parabanków to po części wynik zaniedbań państwa. Najwyższa Izba Kontroli zbadała mechanizmy ochrony praw klientów rynku finansowego w Polsce i stwierdziła, że działalność Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Ubezpieczonych i powiatowych rzeczników konsumentów, ...
-
Sprzedaż bezpośrednia: prawa i obowiązki stron
10, a już wkrótce, 14 dni na odstąpienie od umowy to jedno z podstawowych uprawnień przysługujących konsumentom dokonującym zakupy u akwizytora. Przy okazji Dnia Sprzedaży Bezpośredniej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o podstawowych prawach klientów i obowiązkach sprzedawców. Dzisiaj obchodzony jest Dzień Sprzedaży Bezpośredniej ...
-
Nielegalne praktyki będą kosztować PTS 350 tys. zł
Przedstawiciele spółki PTS (wcześniej Telekomunikacja Dzień Dobry) wprowadzali konsumentów w błąd - uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył na nią karę w wysokości ponad 350 tysięcy złotych. Bardzo możliwe, że nie jest to jeszcze koniec kłopotów przedsiębiorcy - postępowanie przygotowawcze w jego sprawie prowadzi obecnie ...
-
Operator koparko-ładowarki
Operator koparko-ładowarki wykonuje pomocnicze oraz specjalistyczne, związane z budownictwem i górnictwem, roboty ziemne za pomocą koparko-ładowarki. Jest to zawód o charakterze usługowym. Celem pracy operatora jest wykonywanie wykopów, załadunek i transportowanie mas ziemnych, odspajanie i przewożenie urobku, a także sortowanie oraz ...
Tematy: operator koparko-ładowarki -
Auchan odmawiał prawa do reklamacji bez paragonu. Interweniował UOKiK
Brak paragonu to utrata prawa do reklamacji? Nic bardziej błędnego. Do skorzystania z prawa reklamacji może posłużyć chociażby wydruk z historii konta bankowego, potwierdzenie płatności kartą lub dokumenty potwierdzające odbiór towaru. O tym uprawnieniu konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów musiał przypomnieć sieci Auchan Polska. ...
-
Inwestowanie: kontrakty CFD na kakao, ropę czy Nasdaq100?
Dziś zajmiemy się trzema instrumentami. W silnym trendzie znajdują się kontrakty na kakao. Korektę można wykorzystać do wejścia w długie pozycje. Od blisko 2 tygodni kontrakty na ropę pozostają w konsolidacji ponad ważnym wsparciem w okolicy 58 USD. W czerwcu oczekuję na przebicie tego wsparcia co powinno wygenerować sygnał do spadków w rejon 54. ...
-
Cztery nowe decyzje UOKiK w sprawie koncentracji
Cztery spółki – Lux-Med, JSW Koks, Aviva TUnŻ oraz Drosed Surowiec – na mocy decyzji wydanych przez UOKiK otrzymały zgodę na dokonanie koncentracji. Urząd uznał, że koncentracja nie naruszy zasad konkurencji. Pierwsza z decyzji to zgoda na przejęcia przez Lux Med spółki Magodent. Przejmujący przedsiębiorca wraz ze swoimi spółkami zależnymi ...
-
Usługi finansowe: prawa konsumentów będą lepiej chronione
5 sierpnia 2015 r. została przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Analizy organizacji konsumenckich, Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz UOKiK wykazały, że ochrona konsumentów na rynku usług finansowych jest niedostateczna. Nowe rozwiązania mają rozwiązać ten problem. Przepisy odpowiadają na ...
-
Podkupienie pracownika lub kontrahenta jako czyn nieuczciwej konkurencji
Rynek pracy w dzisiejszych czasach jest bardzo dynamiczny co objawia się m.in. w postaci częstej rotacji kadry i stałego przepływu pracowników pomiędzy pracodawcami. Pracownicy, decydując się na zmianę pracodawcy, niejednokrotnie podejmują zatrudnienie w przedsiębiorstwie konkurencyjnym. Zmiana pracy, przy jednoczesnym pozostaniu w dotychczasowej ...
-
Jak prawo telekomunikacyjne paraliżuje telemarketing
Obowiązujący od ponad pół roku, artykuł 172 Prawa telekomunikacyjnego (PT) jest źródłem wielu wątpliwości nie tylko wśród firm telekomunikacyjnych i marketingowych. Zgodnie z tym przepisem przedsiębiorca oferujący np. usługi cateringowe nie może bez uprzedniej zgody zadzwonić do nowo otwartego centrum konferencyjnego z propozycją współpracy. ...
-
Bierzesz kredyt na święta? Reklama może wprowadzić cię w błąd
Alior Bank w Warszawie, Bank Spółdzielczy w Wodzisławiu Śląskim i SKOK im. Stefczyka w Gdyni. To tylko niektórzy z przedsiębiorców, których działalność wzbudziła ostatnio zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kontrola UOKiK dotyczyła reklam przedświątecznych kredytów. Inspektorzy zakwestionowali m.in. nieczytelną czcionkę, brak ...
-
E-mail marketing: jak wybrać odpowiednie narzędzia w 2016 roku?
E-mail marketing wyróżnia się bardzo konkurencyjnym stosunkiem ceny do efektów, więc wykorzystywany jest przez praktycznie wszystkie, nastawione na sukces firmy na świecie. Decyzja o dołączeniu do tego grona nie powinna budzić wątpliwości, jednak przed dokonaniem wyboru konkretnego narzędzia warto się zastanowić, czego konkretnie oczekujemy. ...
-
Klauzule niedozwolone w 2015 roku
Według raportu przygotowanego przez ekspertów Trusted Shops, w minionym roku wpisano do rejestru 100 nowych klauzul niedozwolonych. To niższy wynik od osiągniętego w poprzednim roku, ale e-przedsiębiorcy nie powinni tracić czujności - na ten rok Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiada wzmożone kontrole, podczas których będzie przyglądał ...